3 måter du kan øke din lønn som frisør

3 måter du kan øke din lønn som frisør

Som dere kanskje vet, så er jeg er en forkjemper for en god og levedyktig frisørlønn. En lønn du kan bygge en bærekraftig karriere av, med mange år i faget, uten utbrenthet eller offer. Og vi frisører er faktisk utrolig heldige, som kan forme vår egen hverdag akkurat slik vi ønsker - med riktig fokus og et langsiktig, men klart mål, er det faktisk veldig få ting som ikke kan la seg gjøre! 

 

Jeg har samlet 3 punkter som jeg mener er viktige og oppnåelige for alle frisører, uansett hvor du bor eller hvilke drømmer du har, om du ønsker å være på oversiden av en norsk gjennomsnittslønn. Videre i denne posten skal vi se nærmere på disse 3 punktene, og gå litt i detalj på hver av dem. 

 

  • Finn din nisje og bli god på den!
  • Mersalg og produkter 
  • Fokuser på å bygge kundekretsen din

 

 

FINN DIN NISJE OG BLI GOD PÅ DEN

Vi er heldige her i Norge, som (forhåpentligvis) får en trygg og dedikert læreplass og betalt Lærlingstid der vi kan øve, øve litt mer, og øve enda mer. Slik at den dagen vi står «på egne bein» så mestrer vi de grunnleggende faglige ferdighetene det kreves å kunne møte våres fremtidige kunder med.

Men grunnleggende ferdigheter alene tar oss egentlig bare dit, og ikke lenger. I de aller fleste tilfeller krever det enda litt lengre tid før man virkelig mestrer alle de forskjellige delene faget vårt har å by på - noe som (i min mening) fort kan føre til denne beryktede lave lønnen* vi frisører får.

(* 433.800 kr i 2022 ifølge SSB.no)

 

Hvorfor? Fordi det er vanskelig å være god på alt, og det er tilnærmet umulig å bli best på alt. Det som derimot ikke trenger å være så veldig vanskelig, er å bli god på noe - og derifra kan du alltid sikte på å bli best!

 

Det eneste (hehe) som kreves fra deg er dedikasjon, tålmodighet og litt god gammeldags tro på deg selv. Ja, for f*ck janteloven.

 

Hva gjør deg lykkelig? Hvilke kunder ønsker du fler av? Hvilken behandling gjør deg ekstra glad? Og ikke minst, hva har du lyst til å bli god på??

 

  1. Finn din nisje
  2. Bli inspirert av og omgi deg selv med andre som er helt rå på denne nisjen
  3. Invester tid og penger i deg selv for å bli enda bedre hver eneste dag

 

Ja det tar tid, men du trenger ikke å bli verdensmester neste uke heller.

Skill deg ut fra mengden, skap etterspørsel og sørg for at verdien du gir for pengene til kunden er konsekvent høy!

 

 ideer til spesialisering/nisje

 

MERSALG OG PRODUKTER

 

Jeg har (bokstavelig talt) gjennom min karriere hatt flere hundre unike utviklingssamtaler med frisører over hele landet, og når det kommer til salg blir jeg nesten oftere enn ikke møtt med at de er frisører, ikke selgere. Fordi de rett og slett ikke føler seg komfortable med å selge. Fordi mange ikke har lyst til å mase eler pushe mersalg på kundene sine.

 

Ok, la oss bare legge den myten død en gang for alle. Du er en frisør, som tar betalt for tjenestene du utfører. Ergo: Du ER en selger.

 

MEN - det betyr ikke at det er ALT du er - eller at det trenger å være ukomfortabelt eller masete i det hele tatt. For i motsetning til mange andre salgsyrker der ute, så oppsøker kundene DEG fordi DU har en kunnskap de IKKE besitter.

 

Altså trenger du faktisk ikke mase om noen verdens ting. Det eneste du trenger å gjøre er å gi kunden som sitter i stolen din, dine aller beste råd for å oppnå det resultatet DE ønsker seg! Om de velger å følge de rådene eller ikke, det er jo en helt annen sak (som jeg gjerne går grundigere inn på en annen gang).

 

Eksempel: En kunde kommer til deg for å farge håret (og her regner jeg med at vi er enige; en kunde som oppsøker deg for å farge håret, ønsker mest sannsynlig den beste og fineste fargen de kan få). Hvilke merbehandlinger og produkter kan du anbefale til denne kunden for at fargen skal bli ekstra fin og kunden skal føle MER verdi for pengene sine? Stuss? Kur? Føn? Riktig hjemmepleie?

Ok. La oss ta disse anbefalingene som et eksempel. Og la oss si at alle disse behandlingene gjør behandlingen 1500 kr dyrere. HVORFOR skal kunden din velge å følge dine anbefalinger?

 

Hos meg får ikke kundene et valg, da jeg inkluderer alle merbehandlinger inn i prisen.

 

Grunnen til det er rett og slett fordi jeg ser det som mitt profesjonelle ansvar at kundene mine har penest mulig hår heeelt til de er tilbake i min stol. Siden jeg jobber eksklusivt med blondbehandlinger er jeg pent nødt til å stusse bort døde tupper, slik at de har det fyldige, lange håret de ønsker. Jeg må også avslutte enhver kjemisk oksidasjonsprosess og tilføre riktig pleie for å sørge for at fargen får optimal holdbarhet og håret dems både ser og føles like sunt ut (om ikke sunnere) som før jeg utførte behandlingen.

 

Jeg avslutter også alltid med en god føn eller styling, fordi jeg VET at kundene mine ikke bare vil se pene ut på håret, men også FØLE SEG pene. Og hva gir vel en bedre følelse enn et bouncy, nyfarget hår på vei ut døra?

 

I tillegg vet jeg, ganske sikkert, mye bedre enn kunden hvilke produkter de må bruke hjemme for å sikre at fargen holder seg slik de vil uten å bli påvirket av vann og ytre påvirkninger som sol og forurensing - så hvorfor skulle de gå et annet sted for å kjøpe tilfeldige produkter?

 

Verdien i signaturbehandling min ligger altså ikke nødvendigvis bare i kjemien og teknikken jeg bruker - verdien ligger i HVOR LENGE de føler seg fantastiske på håret. Og DET min venn, hadde jeg ikke kunne garantere hvis det ikke var for alle ekstra behandlinger jeg utfører (og tar betalt for!)

 

Husk at å selge ikke trenger å ha noen verdens ting med pengene å gjøre, de er bare en bonus. Du ønsker vel at kunden din skal se og føle seg fin helt til neste gang de er tilbake i stolen din du også?

 

BONUSEN: Hvis du har bare ÉN fargekunde om dagen, 5 dager i uken, som legger igjen 1500kr ekstra for en ekstra fin og langvarig farge, øker du din månedlige omsetning med 32.250kr! Hvis du har 38% provisjon (standard sats) er det 9804 kr mer i lønn hver måned!

 

  

FOKUSER PÅ Å BYGGE KUNDEKRETSEN DIN

 

Frisører ønsker ikke alltid det samme. Der jeg personlig liker å booke kunder ett år frem i tid, med full oversikt over hvert eneste minutt på timeplanen - ønsker kanskje andre å være tilgjengelige for dropin eller ha rom for å ta store dagsprosjekter.

 

Felles for oss alle er vel at vi ønsker å tjene en levedyktig lønn på kundene vi har, slik at regninger blir betalt og det står mat på bordet.

 

Når jeg har coachingtimer med frisører er et av tallene jeg finner MEST spennende å se på, hvor mange kunder som kommer tilbake mer enn en gang! (Dette er informasjon du kan hente ut fra de aller fleste booking system!)

 

Hvorfor? Selvfølgelig er det hyggelig å se nøyaktig hvor mange faste kunder du har, men det jeg ofte synes er mer spennende er hvor mange som ikke ønsker å komme tilbake - for det er HER potensialet ditt i kundevekst ligger!

 

Jeg anbefaler sjeldent å senke prisen din for å tiltrekke deg nye kunder - rett og slett fordi du ofte tiltrekker deg «feil» kunder til det lange løp, kunder som rett og slett bare ønsker en god deal der og da. 

 

«Visste du at det kan koste deg opp til 5x så mye å finne en ny kunde enn å fokusere på kundene du allerede har?»

 

For hvor blir det av alle kundene som en gang har sittet i stolen din? Og hva kunne du gjort annerledes for at de skulle ha kommet tilbake?

 

Tough love, I know. Det er ukomfortabelt å finne sine svake punkter, enda mer ukomfortabelt kan det være å konfrontere dem. Ja, selvfølgelig kan det hende at det er verdens mest naturlige grunn til at kunden ikke kommer tilbake - som feks at de har flyttet til andre siden av landet. MEN oftest, er det NOE man kan endre for at flere skal velge å komme tilbake til akkurat deg.

 

Og du - den enkleste måten å finne ut om noen er fornøyde med jobben du har gjort, er å spørre dem rett ut. Prøv, om enn for bare en periode, og sende en melding til kundene dine dagen etter å spør om de fortsatt er fornøyde med håret sitt! Dritgod service, og en ekstremt effektiv måte å innhente ærlig og konstruktiv tilbakemelding.

 

Når du har stor etterspørsel, er det enkelt å velge hvilken vei du ønsker å gå og hvordan du vil bygge listene dine fremover - enten det er med venteliste og ett år om gangen, eller om du ønsker en mer fleksibel timeplan.

 

Og husk at det å følge alle punktene over - også vil gjøre at du skiller deg ut fra mengden. Hva kan du gjøre som nabofrisøren ikke kan?

 

  • Invester i deg selv og din kompetanse
  • Gjør noe som skiller deg ut fra mengden
  • Øk kundeopplevelsen med både gode tips og skreddersydd behandling

 

 

_______________________________________________________________________

 

3 ting som bidro til å doble min inntekt, ha lang venteliste og muligheten til å kun jobbe mellom 9-15 på hverdager:

 

  • Mindset. Altså tankegangen min. Jeg har lært meg å manifestere, finne mitt potensial og bygge min egen karriere ved hjelp av måten jeg ser ting på. ( HER finner du en enkel guide til hvordan du kan lage din drømmehverdag ved hjelp av Branding og Mindset)

 

  • Signaturbehandlingen min, som jeg brukte mange år på å utvikle, ved å plukke med meg de beste tingene fra kurs over hele verden. ( Du kan kjøpe onlinekurset @blondebycatharina Signature blonde HER, om du ønsker å lære alle detaljer og tips fra start til slutt av min signaturbehandling - uten å bruke mange år på det)

 

  • SoMe. Jeg brukte AKTIVT instagram for å bygge min portefølje og tiltrekke meg mine drømmekunder helt gratis. (ønsker du å bli bedre på instagram så finner du en enkel e-guide som heter INSTAGRAM 101 HER)

 

Legg gjerne igjen kommentar om du har noe å tilføye, er enig eller uenig! 

 

XoXo 

Catharina 

 

 

 

 

 

 

  

Tilbake til bloggen

1 kommentar

For et bra innlegg, elsker det! Må leses flere ganger🥳🥳

Gunvor Vollo

Legg igjen en kommentar