BALAYAGE VS STRIPER: en liten guide til hva frisørene må vite

BALAYAGE VS STRIPER: en liten guide til hva frisørene må vite

Vi jobber i mote og skjønnhetsbransjen - og med det følger vi frisører naturlig nok alle de forskjellige trendene i større eller mindre grad. Når det kommer til hårindustrien er det mange ord som blir brukt hyppig om hverandre, både av kunder og frisører. Mange ganger har disse trendene utrolig mange likheter, mens andre ganger har de viktige ulikheter som man må ha kunnskap om for å unngå misforståelser. Foreksempel uttrykk som «balayage» og «striper». 

Balayage er en av trendene som har blitt utrolig populær iløpet av de siste årene. Allikevel er det fortsatt flere kunder og faktisk også frisører som fortsatt ikke helt vet hva som skiller en balayage fra striper og omvendt. Dette kan føre til at en kunde setter seg i stolen din og ber om en balayage,  selvom de egentlig ønsker striper eller motsatt. Når dette skjer, er det stor sannsynlighet at man sitter igjen med et resultat som ikke sto til kundens forventning, noe som kan skape fortvilelse og dårlig stemning. 

Er du usikker på forskjellen mellom balayage og striper? Under skal vi definere forskjellen på begge uttrykkene, og samtidig tilbyr jeg noen gode tips for å styrke din kommunikasjon med kunden. 

 

HVA ER STRIPER?

I denne artikkelen refererer jeg til klassiske foliestriper når jeg bruker termen striper. 

Tradisjonelt sett når man legger klassiske foliestriper  hekler man ønsket mengde striper, påfører lysningsprodukt og lar fargen prosessere i folie. Ved hjelp av folien kan du oppnå et høyere og mer dramatisk løft enn ved flere andre teknikker, noe som igjen etterlater en ganske tydelig ettervekst da stripene i seg selv ikke typisk blender med det resterende håret. 

 

Klassiske foliestriper vil være et godt alternativ der kunden ønsker et helhetlig og betydelig blondere hår. Anbefalt tid mellom behandling er ca 3 mnd. 

 

HVA ER BALAYAGE? 

Balayage er også en lysningsteknikk, noe som gjør at den faller i samme kategori som klassiske foliestriper. Begge teknikkene vil etterlate et lysere resultat for kunden, men, og dette er et stort men, det er viktige ting som skiller disse teknikkene fra hverandre - både iforhold til påføring og hvordan sluttresultatet vil se ut. 

Der klassiske striper pakkes inn i folier for maksimalt løft, males balayage på overflaten av håret og prosessen  foregår i åpen luft eller i noen tilfeller dekket av plastfolie. Balayage vil i seg selv gi et mer naturlig løft og er et perfekt valg når kunden kun er ute etter et solkysset resultat heller enn det mer dramatisk blondere uttrykket klassiske striper vil gi. 

 

Balayage er en frihåndsteknikk der alle overganger vil være soft blendet inn mot kundens naturlige utgangspunkt og etterlater ingen hard ettervekst i motsetning til klassiske foliestriper. Derfor vil resultatene også etterligne, som nevnt over, et naturlig solkysset hår der tuppene og fronten typisk vil være de lyseste partiene. Ordet Balayage er Fransk, og direkte oversatt betyr dette «å sveipe». En Balayage vil generelt sett kunne gi 3-6 nivåer løft, noe som vil variere utifra kundens utgangspunkt, produktene du velger og påføring. 

 

DET BESTE FRA BEGGE VERDENER

Så har man jo det som typisk definerer min signaturlook: myke overganger OG klare blonde lengder. Dette er jo, spør du meg, det beste fra begge verdener, og har blitt enda et velkjent ord; nemlig Foilayage. Her vil du skape dybde og dimensjoner ved å etterligne plasseringen du velger ved frihåndsteknikk som balayage, samtidig som du får det klare og dramatiske løftet som klassiske foliestriper vil gi ved å pakke det inn i folie. Her tar man i bruk teknikker som bl.a tuppering og airtouch for å skape de sømløse overganger. 

 

DET HANDLER OM KOMMUNIKASJON

Som jeg nevnte helt i starten, er det ikke helt uvanlig at kunder bruker disse ordene litt om hverandre. Forståelig nok ettersom teknikkene kan ligne mye på hverandre i noen tilfeller, og igjen så er begge teknikkene brukt for å lysne håret. 

Når det er sagt, som frisør er det utrolig viktig at man har en klar forståelse om hva kundene EGENTLIG ber om, før man setter i gang med behandlingen. Derfor er konsultasjonen en kritisk og utrolig viktig del av enhver kundebehandling. 

Noen tips for å kommunisere forskjellene til kunden din kan være foreksempel:

Forstå målet:  

Be dem beskrive hvordan de ønsker at håret dems skal se ut når de forlater salongen. Her vil det ofte komme frem klare uttrykk som forklarer hvilken teknikk de ønsker. 

Bruk bilder:

Vis kunden bilder av hvordan en klassisk stripebehandling vil se ut, og hvordan en balayage ser ut. Finn gjerne bilder av andre personer med tilnærmet likt utgangspunkt/naturfarger og la dem peke ut hvilken behandling som ligner mest på det de har sett for seg.

Del kunnskapen din med kunden:

Forklar de forskjellige stegene og metodene hver av teknikkene involverer, og hvorfor det vil gi så forskjellig resultat. Dette vil gi kunden din større forståelse for hvordan resultatet vil se ut på dem, og i tillegg også skape større tillit til deg som profesjonell fagperson til å anbefale de riktige valgene til kunden. 

 

Husk at din evne til å kommunisere riktig med kunden, for å skape tillit, sette realistiske forventninger og guide dem mot drømmehåret, er en nøkkelferdighet for å utvikle seg og virkelig mestre hverdagen sin som frisør! 

 

Ønsker du fler tips ang konsultasjon og kundepsykologi: sjekk ut dette kurset KONSULTASJON & KUNDEPSYKOLOGI. Og kanskje du virkelig vil dypdykke ned i både konsultasjon, tankegang og prosessen innen blondt hår, da vil dette kurset EN HEL DAG med @BlondebyCatharina være en utrolig god investering i deg selv og din frisørhverdag! 

 

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar